Alamar's chest
Aktuality
Rok 2008 se chýlí ke konci a tak může bilancovat, jak se změnil FICS v tomto roce. Bugzillův turnaj 8 nejlepších je pravidelně každý měsíc, daří se ho udržet. Tento turnaj je ideální možností, jak sledovat kvalitnější partie a podívat se na případné novinky. Poslední turnaj 6. prosince skončil překvapením: vítězem se stal Tyrionsapprentice s 14.5 body z 24 možných. Druhý byl Tanntheman s 13.5 body, třetí Onigirisamurai s 11,5 body a až čtvrtý Bugzilla s 8.5 body. Bugzilla ten den neměl bohužel formu a to stálo tanthemana první místo. Tantheman + Bugzilla vs Tyrionsapprentice + Onigirisamurai 3:5 by očekával málokdo.
Za poslední rok došlo k velkému nárůstu ratingu u celé řady hráčů - na FICS je mnohem více hráčů s ratingem přes 2100 než před rokem. Je to dáno jedním faktorem: vzrostla rychlost hry u většiny hráčů, ale daní za to je snížená kvalita hry. Důležité je hrát rychle, materiál pro spoustu hráčů není důležitý. Uvedu několik markantních příkladů.
V prvním příkladu: jeden z našich soupeřů chtěl dámu na útok, přitom chtěl obětovat věž a spoluhráč stál v matu věží. Partie pokračovala Rxe3+ vedle vzetí dámy Bxe6, můj spoluhráč zahrál Kxe3 a ja dal R@h1 mat. To co už soupeři nedomysleli je, že samotná dáma nestačí, neboť po Rxe3 bilý zahraje Kd2.
druhý příklad: Chtěl jsem po spoluhráči šikmé figury (pěšce, střelce). Spoluhráč mohl zahrát Bxg6+ s jasnou výhrou a on místo toho zahrál Bg4 a po O-O zahrál Bxc8 a dostal Qxf2 mat.
třetí příklad: Chtěl jsem po spoluhráči koně na mat. Spoluhráč místo toho zahrál Qh4 a po B@h5 rychle prohrál po dalším p@h7 gxh7+ Kxh7. Místo toho stačilo Rxf4 a po gxh7+ Kh8 rychlý mat není.
čtvrtý příklad: Soupeř mého spoluhráče zahrál chybné Nxg3 a spoluhráč po 4s zahrál a vzal koně fxg3. Místo toho měl dva koně a dámu a měl jednoduchou výhru N@g5+ Bxg5 N@e5+ s výhrou. Partii jsme po daném postupu prohráli - vysvětlení spoluhráče po partii bylo: že 2 koně neměl a to je měl dobrých 5 tahů!
pátý příklad: Kryl jsem spoluhráče stáním a on zahrál nesmyslné Nxc2+, místo toho měl hrát Na6 a pokrýt svoji pozici. Partie pokračovala Bxc2 Nf5 Bxf5 exf5 p@d6 Qd7 N@c7+ Qxc7 s velkými ztrátami a následnou prohrou.
Ono hlavně se vytrácí týmová hra bez komunikace. Jistě lze trénovat i bez komunikace hru, ale to můžu doma s počítačema (ten je trpělivý a nic mu neva žádný experiment), když už hraju s lidským hráčem tak je zajímavější si domluvit nějaký týmový styl a ten hrát. Ta komunikace je mimochodem důvod proč jasně preferuju hrát za skutečnou šachovnicí.
Lojza: Máš pravdu s tím porazením. Problém je, že kennyforchessnet nepatří mezi hráče, co si nechají poradit v kritické situaci. On ví co mám hrát já, "kde mám hrát podle něj lépe"! Někteří hráči berou razení jako potupu (i když to je zhruba jednou za partii). Mě nikdy nevadilo, když mi FF napsal tah co mám hrát, prestože jsem ho viděl. Daný tah jsem vždy zvážil a vyhodnotil. Občas se vytrácí skromnost a uznání silnějšího hráče.
Myslim ze to je typicke pro slabsi hrace... On tah rxn proste nevidel, kdybys mu ho poradil, tak by ho zahral, ale svym pozadavkem jsi ho mozna dostal do stresu, na prvni pohled jak vzit kone nevidi, tak zahraje neco, cim kone napadne... Takze priste se nebat poradit i pro tebe jasny tah .
SKAcz: Zdá se mi, že hon na čarodějnice ustal. Objevuje se dost nových hráčů s ratingem přes 1900.
Teda kromě pravidelných bugzilla turnajů se koukám na FICSu nic nezměnilo k lepšímu.
Trend do budoucna by měl být podle mně aspon 1s bronstein, to je stejně šíleně rychlé, ale pro fics je to něco jako 1.5-2s bronstein pro OTB (nutno hrát á tempo, ale nemá smysl hrát nesmyslné premovy páč se musí hrát pořád na pozici).
Mimochodem, jak to vypadá na FICSu s počtem hráčů : jedním z důvodů pokračujícího honu na čarodějnice od roku 2003 kromě honění dupe, zakazování celých podsítí (studenti si těžko zahrají dva z jedněch kolejí), zrušení ratingovaných počítačů - prý měla být snaha zlepšit prostředí na ficsu "dkonalým ratingem" a tím zvýšit nejen kvalitu partií ale hlavně počet hráčů ... Daří se ? Je tam teď více lidí ?
Samozřejmě tam má být z. Zběsile sem psal a ... Safra se člověk občas tak blbě ucvakne a s a z je na klávesnici hned vedle hehe (aspoň v qwertypřípadě jako mám já).
na FICS je mnohem více hráčů s ratingem přes 2100 ... vzrostla rychlost hry ... za to snížená kvalita
Určitě zajímavé je, zda na to má vliv, že se už nehrají rated s počítači. Skoro bych si rýpnul : počítače nutili soupeře hrát hlavou a neztrácet, páč brát rychle materiál a matit byla jejich doména. Co počítače v roce 2007 neuměli, bylo hrát pozičně.
Takže teď když všichni jen sběsile tahají a premovují se kvalita ztrácí. "Zlatý" bronstein 3s na tah ! Čímdál víc sem rád, že v ČR se hraje. X 0 se zdá je jen dlouhá cesta do pekel ... Nebo hrát na BICS či v DoubleChessBoard-u ...
Jinak bugziluv turnaj je urcite zajimava udalost a je dobre ze se hraje opakovane. Ale nechápu, že ještě nezměnili systém na 5 hráčů aby byl vítěz víc kdo si to zaslouží.
Obecně samozřejmě čtyři oči vidí více než dvě. A třeba když my hrajeme s Martinem občas každý tomu druhému poradí nějaký ten dobrý tah nebo upozorní na nějakou možnost, pro sichr ze by to ten druhý nevidel a zvláště když to souvisí s hrou přes dvě desky. Pak máme i domluvenou míru komunikace a styl, páč speciálně já mám rád dost přesné hlášky Jinak míra mluvení spoluhráče na vás zase nesmí překročit mez kdy to víc ruší v přemýšlení než pomáhá (v tomhle ohledu se hodně liší online bughouse a OTB, třeba na CzechOpen-u se mi s Martinem hralo z tohoto hlediska skvěle, soustředíme se na kritické momenty jen pri komunikaci), je spousta hráčů kteří až moc spamují evidentní věci či až matoucí a s těmi bud si to vysvetlit (pokud plánujete hrát spolu jako tým delsi dobu) nebo je odpartnerovat. Ale to zalezi na stylu kazdeho hrace/tymu a na vyznamu jaky komunikaci priklada.