Alamar's chest

Manuál k FICS

Jak hrát s počítačem a proti němu

Existují tyto možnosti:

  1. lidský hráč + počítač proti nim dva lidský hráči
  2. lidský hráč + počítač proti lidský hráč + počítač - zde jsou dvě možnosti počítače hrají proti sobě nebo hrají proti lidskému hráči
  3. dva lidský hráči proti nim dva počítače
  4. lidský hráč + počítač a proti nim dva počítače.

Na FICS se nejčastěji vyskytují dvě enginy (bughouse programy) Sjeng a Sunsetter.

První začnu enginou Sjeng. Sjeng rozumí pokynům nedávej tu a tu figuru (-N), vem tu a tu figuru (+R), stůj (sit), hraj (go), hraj rychle (fast), měň vše (++), nedávej moc (----).

Jak tedy hrát se Sjengem? Jedním z důležitých příkazů je ptell x (převede hodnocení figur na standardní šachové hodnoty). Můžete se ptát, proč to je dobré. Sjeng je zvyklý normálně obětovat dámu, kdykoliv může. Toto není zrovna příjemné a tímto příkazem je pro něj dáma důležitější. Tento příkaz dejte ihned po zahájení hry. Existují dvě možnosti, jak být úspěšný při hře s touto enginou. Pokud jste útočník, tak můžete dát příkazy ptell x, ++ a fast. Sjeng vám za chvíli vymění dostatek figur (i se ztrátami). Jestliže jste schopni soupeři rychle projít, tak můžete hrát na to, že s danými figurami dáte rychle mat (máte obvykle na to 20s - ty vám sjeng nahraje svou rychlou hrou). Jestliže tohle není váš styl, tak můžete dát jen ptell x a hrát normální hru. Sjengovi vyhovuje, když má dostatek figur. On pak hledá útočné obraty, ve chvíli kdy najde mat, tak to ohlasí a začne odpočítávat (mat 6. tahem 5. tahem atd.). S touto enginou se dají skvěle hrát časovky, většinou soupeře shodí. Když chcete být úspěšný proti sjengovi, tak máte v podstatě jen dvě možnosti, najít slabinu v jeho zahájení (dobrá engina má kvalitní knihovnu zahájení) nebo hrát proti němu bez figurek (pokud se tedy nemění figury, bývá o hodně slabší).

Závěrem mohu říci toto: hra se Sjengem není lehká, musíte ho dost řídit. Takže pokud nejste schopný manager, nehrajte s nim. Hra vás velmi vyčerpá, nemůžete se soustředit jen na svoji kvalitní hru.

Druhou enginou je Sunsetter. Sunsetter rozumí jen stůj (sit), hraj (go), stojím, "skoro nic nedám" (ptell sitting). Nedávej to a to či vem to a to, tomu nerozumí. Tato engina se dá různě modifikovat (jednou z modifikaci je, že rozumí vašemu tahu - jedná se spíše o vyjimku, toto má pouze Kiborg - má však jiné chyby). Hra s touto enginou se dá rozdělit na dva módy:

  1. hra bez sittingu
  2. hra se sittingem.
Hra bez sittingu
počítač hraje do té doby, dokud nevznikne pozice, že něčím matí. Znamená to, že za tento mat klidně obětuje figury. On vám napíše např.: dej mi koně matím (napíše i na jaké pole chce tuto figuru umístit). Problémem je, že většinou tato figura sama na mat nestačí, takže potom co mu ji dáte, vám opět napíše dej mi střelce matím. Nakonec můžete zjistit, že jste mu dali všechny figury, co chtěl, ale tu poslední už mu nedokážete vzít, takže jste prohráli na ty jeho ztráty. Nepřijemnou vlastností tohoto módu je, že počítač ve chvíli, kdy tato situace s jeho macením vznikne je, že hned zastaví a stojí dokud mu tu figuru nedáte nebo dokud nedostane příkaz hraj (go). Ve chvíli, kdy krmíte váš počítač figurami, je možné že mu budete muset ten tah zahrát na jeho desce a dát hraj (go), neboť tohle se trochu liší u jednotlivých počítačů. Někdy stačí jen sebrat figuru, někdy musíte toto. Pokud počítači něco vadí, ohlásí to.
Hra se sittingem
dáte příkaz ptell sitting. Počítač od této chvíle hraje až do doby, kdy dá mat nebo kdy zjistí, že dostává mat. Pokud chcete být úspěšný s počítačem v tomto módu, tak nesmíte ztrácet materiál a musíte zastavit, kdykoliv kdy máte lepší čas a nechat počítač hrát.

Když chcete Sunsettera naopak porazit v módu bez sittingu, tak je výhodné chodit do pozic, kde počítač chce figury na mat (on často, aby vytvořil tuto situaci bětuje figury), on zastaví a čeká na figury. Tím ztratí čas, váš spoluhráč zastaví, vy se pokrejete a vyhrajete na obětovaný materiál.

Pokud hrajete proti sittingu, tak nejjednodušší je měnit spoustu figur, neboť počítač si velmi často leze do pozic, že ho něco matí a nic nehlásí (dost často je to pouhý pešec). Důležité je, ale držet čas, jinak vás počítač velmi s přehledem rozebere. Pokud jste schopni hrát dobře blicky, tak s počítačem hrajte blicku a máte to mnohem jednodušší.

Na závěr bych řekl, že hra se Sunsetterem je velmi pohodlná, ve chvíli kdy neztrácíte materiál a umíte včas zastavit. Na této hře se můžete naučit celé řadě užitečných věcí, jež můžete využít při hře s lidským hráčem. Lidský hráč dělá narozdíl od počítače chyby, pokud si zvyknete, že počítač za vás vše zařídí a vám může projít kdeco, tak s ním raději nehrajte. Vytvoření tohoto zlozvyku se pak těžko odstraňuje. Hra s počítačem je ideální možnost, jak si nacvičit hru proti silným soupeřům.

Hře lidský hráč s počítačem proti nim lidský hráč s počítačem, kdy počítače hrají proti sobě se raději vyhněte. Dost často se jedná o random (náhodnou) hru.

Dva počítače hrají spolu jen výjimečně (na FICS se jedná jen o Beukiboty) - mají velmi známé slabiny, jakmile z nich začnete těžit s lidským hráčem, je to koledování si o průšvih.

zpět